Östra Skolan, Grängesberg

Vunnen tävling avseende om- och tillbyggnad av H-skola. Den bef huvudbyggnaden är uppbyggd med ½-plan och saknar kommunikationer internt mellan vart-annat halvplan. Det saknas lärararbetsplatser, admini-strationslokaler, grupprum NO-salar mm. Skolan har en tydlig miljöprofil. Förslaget redovisar neutrala kom-munikationsstråk i varje ½-plan. Erfordeliga grupprum, salar, administrationslokaler, materialrum, arbetsplat-ser od har tillskapats. En centralt placerad tillbyggnad innehåller elevcafé, lokaler för bild, bibliotek, fritids-assistent och skolsköterska. Dessutom har skolans miljö-lab inrymts här. På skolgården som omplaneras placeras växthus, kompostering och odling.
Total ombyggnadsyta: c:a 5.400 m2 BTA
Tillbyggnad: 1.450 m2 BTA.

Vilunda Kultur- och utbildningscenter, Upplands-Väsby

Utredning för om- och tillbyggnad av gymansium, komvux och teater till ett kultur- och utbildningscenter. Anläggningen kompleteras med saknade lärosalar, grupprum och lärararbetsplatser. Ett invändigt stråk genom gymnasiet med uppehållsplatser,studiehörnor och snabbare förbindelser med skolans olika delar föreslås. Elevfunktionerna med elevråd elevuppehålls-utrymmen och elevcafé får nya och lämpligt placerade ytor. Teatern föreslås få en fungerande foajé med café och väl dimensionerade kapprum.
Komvux knyts samman med gymnasiet och administra-tionen koncentreras och får rationella arbetsrum. Biblioteket får en utbyggnad och bättre arbetslokaler och lager. En gemensam entré föreslås för skola teater och bibliotek.

Stallbackens skola, Grängesberg

Om- och tillbyggnad av LM-skola. Skolan var byggd som ett H med lärosalar utefter kala korridorer i de båda benen på H:et. Lärararbetsplatser, musiksal, bibliotek och grupprum mm, liksom invändiga förbin- delser saknades. Tillbyggnad skedde med en kombine-rad musiksal/aula, som är mångsidigt användbar. Bibliotek ordnades centralt i anslutning till en ny inom-husförbindelse. Lärararbetsplatser tillskapades på vinden. Hiss installerades och varje klassrum har fått ett eget avgränsat kapprum i de ombyggda korridorerna. Varje kapprum har fått sitt egna uttryck och identitet genom symboler och kulörer på hörnstolparna. Lokaler för personalen, spec undervisning och grupprum har också ordnats. Färgsättningen är ljus och luftig, med mer mättade men ändå milda kulörer på kapprums-delarna. På den stora vikväggen mellan entréhallen
och musiksalen har skolan låtit utföra en målning av hästar på bete.
Totalyta 1.560 m2 BTA.